Headerbild

Kategorier

Så var Rotebro BTK:s härliga Kina-äventyr 2018

2018-07-17 i Allmänt

Den 26 juni till 10 juli var Rotebro BTK i Kina. Här följer en del av höjdpunkterna i bilder och text. Trevlig läsning!

Dags för avresa

Tisdagen den 26 juni bar det av. Det var ett förväntansfullt gäng som samlades på Arlanda för att sätta sig på Air China-planet som skulle vara i luften cirka åtta timmar.

Hugo och Melvin på flyget.

Hela gänget höll humöret uppe under flygresan – här Hugo H och Melvin. Förutom denna duo var följande lirare med på resan: Hugo J, Karolina, William, Viktor, Samuel, Gustav, Daniel och Neo. Sedan var vi också några föräldrar. Förutom undertecknad (Johan) även Anna, Nina, Camilla, Mats, Peter och Chunyan. En glädjespridare var också Daniels lillebror Simon som snabbt kom in i gänget.

Äntligen framme i Kina

Äntligen har vi tagit mark i Kina. Här Melvin, Hugo, Daniel, Viktor och William efter att ha landat i Peking 9.45 på morgonen lokal tid. Lite möra är grabbarna här – i Sverige är klockan 3.45 på natten. Lägg dessutom till att vi möttes av rena bastuvärmen: Över 30 grader.

Efter passkontrollen

Det kändes som en form av VM i passkontroller på Pekings gigantiska flygplats. Här pustade gänget ut lite efter att ha visat pass och visum ett antal gånger. Nästa steg var nu en bussresa till Jinan.

Ikea i Jinan

Bland det första vi möts av i sexmiljonersstaden Jinan var Ikea! Väl framme vid Yuquan Simpson Hotel fick vi också en väldigt fin välkomsthälsning – se skylten ovanför Hugo och Daniel:

Välkomsthälsningen.

Sedan var det dags för första måltiden på hotellet – en väldigt god middag:

De flesta av oss hamnade högt upp i hotellbyggnaden, våning 23 bodde många på. Så här var utsikten från ett av rummen:

Utsikten

Redan morgonen efter var det dags för första pingispasset! Varje dag spelade våra talanger tre timmar på förmiddagen och tre timmar på eftermiddagen:

Uppv

Hallen

Det var verkligen glädjande att spelarna uppskattade träningen så mycket. Det går inte annat än att imponeras över att de klarade så många träningsdagar utan gnäll och med väldigt fin lagsammanhållning. Här är några blandade citat från spelarna under tiden i Jinan:

"Det här var den bästa träningen som jag har varit med om"

"Jag har lärt mig så mycket som jag ska fortsätta att öva på i Sverige"

"Det är klart att jag ska åka på flera läger i Kina. Självklart"

Här följer nu några bilder på våra lirare in action:

M

Viktor!

w

William!

Hugo H och Karro blev tränade av Ming Yang. Denne var som 15-åring trea i Kina i sin åldersklass! Sedan har han varit proffs i Nederländerna i två år där han som 17- och 18-åring förde sitt lag till ligaseger och var den mest segerrika spelaren i serien.

– Det har varit väldigt bra träning. Alla tränarna var väldigt proffsiga, säger Hugo.

Även Karro var nöjd:

– Jag har lärt mig jättemycket här, säger hon.

h

Rutinerade Yeming Ma var huvudtränare för våra talanger under de tio träningsdagarna i Jinan – en längre intervju med honom hittar ni via denna länk.

– Rotebros spelare har bra fokus och stora utvecklingsmöjligheter, sade Yeming Ma bland annat.

Han har arbetat med att utveckla kinesiska löften sedan 1983.

Vad tycker du om Rotebros spelare som har varit här på läger?

– Flera av dem är väldigt fokuserade och kan utvecklas mycket de närmaste två åren.

Vad ska de träna mer på rent generellt tycker du?

– Grunderna. Det är alltid det viktigaste.

Och det blir väldigt tydligt under de tio dagarna i Jinan att kinesiska spelare – inte oväntat – är väldigt bra tekniskt skolade från början.

Något annat de ska tänka på?

– För att blir riktigt bra måste man också alltid satsa lite mer än alla andra. Om man har tänkt att slå 100 slag så slå ytterligare fem. Försök alltid att utvecklas ett snäpp till.

Viktor och William diskuterar träningen med Zhiqiang Ma. Leo tolkar.

Även de andra tränarna var mycket proffsiga:

Zhiqiang Ma, som syns med ryggen mot kameran i bilden närmast ovan, vann lagguld i kinesiska universitetsmästerskapen 2014 och silver i singel. 2015 vann han Shandongs universitetsmästerskap. Våra löften fick även privatträningar på kvällarna av Dong och Jun Liu. Den sistnämnda är biträdande generalsekreterare för Shandongs bordtennisförbund.

Även Daniels bror Simon spelade en del pingis. Han fick lära sig från grunden av rutinerade tränaren Dong. Simon fick även möjlighet att spela lite mot en lokal kinesisk förmåga. Här levererar han en lurig serve:

s

Sedan hade vi under lägret en fantastisk hjälp av Chunyan. Vilken insats! Stort tack från oss alla till dig. Det här var en vanlig syn i hallen – Chunyan ger ny energi till våra unga lirare (glass och godis var det dock bara vid just detta tillfälle...):

c

Chunyan fick också ta emot en pokal sista dagen! Den var till klubben för väl genomförda veckor.

ch

Chunyan ordnade även så att våra lirare fick spela två matcher mot lokala förmågor. Våra talanger klarade sig mycket bra!

m

Kvällarna var härligt varma och vi åt middagarna ute på restaurang på olika ställen i Jinan. Vissa kvällar köpte vi också hem sushi eller liknande och åt på rummen. Här några bilder från våra kvällar ute på stan:

Kväll på stan

Middag

J

j

En annan höjdare var att titta på fotbolls-VM på kvällarna. Ibland samlades flera av oss på något av rummen. Här börjar klockan närma sig midnatt och höjdarmatchen Frankrike-Argentina går mot sitt avgörande i "Edin-hotellrummet".

VM

Allra mest drag kring fotbollen blev det förstås när Sverige spelade. Då gick vi till grannhotellets storbilds-tv. Åttondelen Sverige–Schweiz slutade förstås med stort jubel!

Sve

s

När vi lämnade Jinan för resa mot Peking var det ganska trångt med alla resväskor inne i bussen som tog oss till snabbtåget:

b

Dags att ta snabbtåget och komma i upp i hastigheter kring 350 km/h...

t

I Peking blev det mat på Pizza Hut för en del av oss. William, Viktor och Hugo fick vänta 50 minuter på sin mat, men höll humöret uppe. Starkt! Lägg även märke till Ma Long-affischen utanför fönstret:

p

I Peking blev det även några timmar i hotellets härliga pool samt förstås även en titt på Kinesiska muren.

p

m

Till slut var vi åter på svensk mark – här på Arlanda:

a

Stort tack alla som gjorde den här resan till ett minne för livet. Vi hörs vidare och laddar för en lysande pingishöst. Ha en skön sommar!